Φυσικοθεραπευτής – 16 Χαρακτηριστικά που κρίνουν την επιλογή του

Πίνακας Περιεχομένου

Φυσικοθεραπευτής Αικατερίνη Ζιάκα
Φυσικοθεραπευτής Αικατερίνη Ζιάκα

Πώς να επιλέξω τον κατάλληλο παιδιατρικό φυσικοθεραπευτή;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο ιδανικός παιδιατρικός φυσικοθεραπευτής;

Πρώτα από όλα θα πρέπει να πούμε ότι κυρίαρχα υπάρχουν αντικειμενικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο παιδιατρικός φυσικοθεραπευτής. Υπάρχουν όμως και υποκειμενικά χαρακτηριστικά που πιστεύουμε ότι ίσως ταιριάζουν στον καθένα μας. Είναι όμως έτσι ακριβώς;

Για να δούμε:

Εξειδίκευση

Το πρώτο είναι να έχει εξειδίκευση στην παιδιατρική φυσικοθεραπεία. Και επίσης αν πρόκειται για νεογνό ή βρέφος, να έχει την αντίστοιχη εξειδίκευση σε νεογνά και βρέφη.
Γιατί χρειάζεται η εξειδίκευση;

Τα παιδιά και πόσο μάλλον τα νεογνά και τα βρέφη αναπτύσσονται καθημερινά και με πολύ ταχύς ρυθμούς. Ο εξειδικευμένος παιδιατρικός φυσικοθεραπευτής γνωρίζει πολύ καλά τη φυσιολογική και παθολογική ανάπτυξη. Είναι άριστος γνώστης του τι προηγείται ποιου και ποια λειτουργία ποιας.

Έτσι μπορεί να ξέρει και να προετοιμάζει για το τι πρέπει να προληφθεί ώστε να μην υπάρξει απόκλιση από τη φυσιολογική αναπτυξιακή διαδικασία.

Δεν είναι όλοι οι φυσικοθεραυτές εξειδικευμένοι για παιδιά και πολύ περισσότερο σε νεογνά και βρέφη.

Επιλέγετε πάντα εξειδικευμένους καθώς δεν πάτε σε ΩΡΛ για το δόντι σας ούτε σε παθολόγο το παιδί ή το μωρό σας.

Εμπειρία

Ο εξειδικευμένος θεραπευτής που γνωρίζει πολλά και έχει εμπειρία σίγουρα ξέρει πολλά περισσότερα για την οργάνωση της κινητικής και αντιληπτικής ανάπτυξης του παιδιού σας.

Ακόμη περισσότερο αυτό ισχύει στη πρώτη νεογνική και βρεφική ηλικία που η εμπειρία θα παίξει καθοριστικό ρόλο για την πρόληψη, την καθοδήγηση και την οργάνωση στην κίνηση και τη λειτουργία.

Η εμπειρία δίνει τη δυνατότητα να απαντά σε δικές σας ανησυχίες και άγχη που μπορεί να έχετε καθώς δεν γνωρίζεται το τι έπεται στη συνέχεια.

Να ακολουθεί τις επιστημονικές εξελίξεις

Οι εξελίξεις στην ιατρική κοινότητα τρέχουν.

Κάθε λίγο υπάρχουν νέα δεδομένα τόσο στην οργάνωση της παρέμβασης αλλά και στον τρόπο της ίδιας της παρέμβασης.
Η εξέλιξη του ίδιου του θεραπευτή σας θα έχει θετικά αποτελέσματα και μόνο στον τρόπο παρέμβασης που θα επιλέξει.

Αν έχει εξειδίκευση σε περισσότερες από μία μεθόδους και είναι ικανός να συνδυάζει τον τρόπο παρέμβασης, το πώς θα βοηθήσει την αναπτυξιακή πορεία και ποια εργαλεία θα χρησιμοποιήσει για να έχει το καλύτερο και γρηγορότερο αποτέλεσμα.

Πρέπει λοιπόν να υπάρχει οπωσδήποτε συνεχιζόμενη εκπαίδευση.

Ικανότητα συνεργασίας

Ο παιδιατρικός φυσικοθεραπευτής πρέπει να συνεργάζεται άμεσα με το γιατρό σας, παιδίατρο, παιδονευρολόγο ή ορθοπεδικό καθώς και με τον εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή ή όποιο άλλο συνάδελφο που μπορεί να παρακολουθεί ή να συνεργάζεται με το παιδί.

Η οργάνωση της κινητικής και αντιληπτικής ανάπτυξης του παιδιού είναι μία ομαδική δουλειά που απαιτεί τη συνεργασία πολλών ειδικοτήτων πολλές φορές. Είναι απαραίτητο να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών ειδικοτήτων για το βέλτιστο αποτέλεσμα.

Να μπορεί να λύνει το πρόβλημα του παιδιού κάθε φορά

Πολλές φορές το παιδί απαιτείται να χρησιμοποιήσει βοηθήματα. Είναι ενήμερος για τα καινούρια βοηθήματα, τον καινούριο τρόπο και την εξέλιξη στα διάφορα βοηθήματα ώστε να επιλέξετε αυτό που πρέπει για το δικό σας παιδί ανάλογα με τη δική του μοναδική ανάγκη;

Κανείς δεν είναι ίδιος με όποιον άλλο και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζει ο θεραπευτής σας και το δικό σας παιδί. Μοναδικά και πάντα με διάθεση και χαμόγελο.

Να απαντά στα ερωτήματα σας

Όλοι οι γονείς έχετε πολλά ερωτηματικά για το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση του παιδιού σας, τι σημαίνει αυτό που σας είπε ο γιατρός;

Τι σημαίνει αυτό που βρέθηκε στη μαγνητική ή σε άλλες εξετάσεις;

Ποια είναι η πρόγνωση; Γιατί του χρειάζεται η φυσικοθεραπεία;

Πόσο καιρό πρέπει να κάνει φυσικοθεραπεία;

Θα τα καταφέρει;

Έτσι δεν είναι;

Ο παιδιατρικός σας φυσικοθεραπευτής πρέπει να έχει τις γνώσεις ώστε να μπορεί να σας απαντήσει σε όλα τα ερωτήματα σας και να σας καθοδηγήσει στο σωστό τρόπο παρέμβασης και οργάνωσης της δικής σας καθημερινότητας.

Πρέπει να σας βοηθήσει με τις γνώσεις του να κατανοήσετε τις ανάγκες του παιδιού σας και το πώς θα μπορέσετε στην καθημερινότητα να μην αγχώνεστε με τις καθημερινές ή τις ηλικιακές αλλαγές του παιδιού σας.

Να θέτει ρεαλιστικούς στόχους και να τους επιτυγχάνει

Το πρόγραμμα της παρέμβασης πρέπει να έχει ροή και συνέχεια. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει ο θεραπευτής να είναι ικανός να θέτει επιτεύξιμους και ρεαλιστικούς στόχους.
Η Επιτυχία του θεραπευτικού προγράμματος εξαρτάται από τις γνώσεις και τον τρόπο οργάνωσης του θεραπευτικού προγράμματος από τον φυσικοθεραπευτή σας.
Η επιστημονική του κατάρτιση και η οξυδέρκειά του τον καθιστούν ικανό να οργανώσει το θεραπευτικό πλάνο ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της κινητικής αναπτυξιακής πορείας του παιδιού.

Όταν οι στόχοι είναι ρεαλιστικοί και επιτεύξιμοι σίγουρα και το παιδί είναι πιο ήρεμο και πιο λειτουργικό είτε υπάρχει παθολογικό υπόβαθρο είτε κάποιων απλών αποκλίσεων θα αναπτύσσεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις δυνατότητές του.

Να μπορεί να αναγνωρίζει το κυρίαρχο πρόβλημα

Η οργάνωση της θεραπευτικής παρέμβασης εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από την οξυδέρκεια και τη βαθιά γνώση της φυσιολογικής ανάπτυξης και την επιστημονική κατάρτιση του θεραπευτή σας.

Το λέω αυτό γιατί αν δεν καθοριστεί το κυρίαρχο πρόβλημα της συγκεκριμένης στιγμής στην κάθε συνεδρία μπορεί να δουλεύουμε με ένα παιδί και η θεραπεία να μην έχει αποτέλεσμα ή τα αποτελέσματα να είναι πολύ φτωχά.

Είναι από τα πιο σημαντικά κομμάτια της παρέμβασης για μένα και δυστυχώς οι γονείς δεν μπορούν να το γνωρίζουν. Πολλές φορές συμβαίνει να περνάνε χρόνια θεραπείας και το παιδί που μπορεί να είχε δυνατότητες ποτέ να μην αξιοποιήθηκαν.

Και δεν φταίει ο γονιός ή ο θεραπευτής αλλά σίγουρα πρέπει να ειπωθεί ότι η γνώση μόνο δε φτάνει, πρέπει να μπορείς να την αξιοποιήσεις για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Να είναι διαφορετική η θεραπεία σε κάθε συνεδρία και κάθε φορά

Κανείς από εμάς δεν είναι κάθε φορά ίδιος. Διαφέρουμε από μέρα σε μέρα και σε κάθε ώρα της ημέρας.
Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά μας. Κάθε φορά βρίσκουμε το κυρίαρχο πρόβλημα και επικεντρωνόμαστε στην επίλυσή του ώστε η γενικότερη κινητική του ανάπτυξη να ακολουθήσει το φυσιολογικότερο και λειτουργικότερο τρόπο.

Ποτέ δεν πρέπει η παρέμβαση να είναι πανομοιότυπη με την προηγούμενη φορά σαν συνταγή ή σαν ασκησιολόγιο γυμναστικής. Είμαστε φυσικοθεραπευτές όχι γυμναστές.

Είναι αρχή μας να παρέχουμε την καλύτερη παρέμβαση με τον καλύτερο τρόπο.

Στο τέλος κάθε συνεδρίας το παιδί να είναι καλύτερο κινητικά

Πάντα λέω και στους συνεργάτες μου ότι είναι πολύ σημαντικό το ότι το παιδί χτίζει την λειτουργική του συμπεριφορά σιγά σιγά. Έτσι κάθε φορά στη συνεδρία επιτυγχάνει κάτι περισσότερο από την προηγούμενη φορά. Αυτό επιτυγχάνεται με γνώση και μεθοδικότητα.
Εμείς είμαστε υπεύθυνοι ώστε αυτό να γίνει εφικτό.

Έτσι σε κάθε συνεδρία και κάθε φορά πρέπει το παιδί να φεύγει διαφορετικό και καλύτερο κινητικά από ότι ήρθε.

Αυτή είναι μία αρχή απαράβατη για όλους μας.

Η θεραπεία να εμπεριέχει παιχνίδι

Η οργάνωση της κινητικής και αντιληπτικής ανάπτυξης από την αρχή της ζωής του παιδιού εμπλουτίζεται με την εμπειρία μέσω των παιχνιδιών.

Η φυσικοθεραπευτική παρέμβαση πρέπει να ακολουθεί την φυσιολογική ανάπτυξη σε όλες τις πτυχές της. Το παιδί αναπτύσσει ικανότητες και δεξιότητες, εξερευνά και μαθαίνει και αλληλοεπιδρά με το περιβάλλον και τα άλλα άτομα μέσω του παιχνιδιού.

Η θεραπεία μας δεν μπορεί λοιπόν να είναι στείρα παιχνιδιών και κινητικών εμπειριών μέσα από παιχνίδι, ειδικά σε παιδιά που μπορεί να το έχουν περισσότερο ανάγκη λόγο ελλειμμάτων επικοινωνίας και αντίληψης.

Ας δούμε τώρα κάποιους πιο υποκειμενικούς λόγους επιλογής του ιδανικού φυσικοθεραπευτή… που τελικά μπορεί και να μην είναι και τόσο υποκειμενικοί.

Να σας δίνει καθοδήγηση

Να σας καθοδηγεί σχετικά με ότι μπορεί να σας προβληματίζει στην κατάσταση του παιδιού σας.

Οι γνώσεις και ο τρόπος που μπορεί να πρέπει να χειριστείτε το κλάμα του ή την αντίδρασή του κατά τη συνεδρία είναι καθοριστικός παράγοντας για τη συνεργασία σας.

Πολλές φορές σας προβληματίζουν διαφορετικά στοιχεία της ανάπτυξης όπως η κατάποση ή η ομιλία ή η αντίληψη. Άλλες πάλι φορές προβλήματα της καθημερινότητας όπως η αϋπνία του, τα δοντάκια, τα νεύρα του ή ότι άλλο μπορεί να σχετίζεται με την πολλαπλή προσωπικότητά του.

Ο θεραπευτής σας είναι και ο προσωπικός σας «φίλος». Ο άνθρωπος που θα μπορείτε να μιλήσετε μαζί του και να σας πει μία γνώμη ή να σας καθοδηγήσει ή και να σας δώσει τη λύση.

Να έχει κατανόηση

Πάρα πολλές φορές μου έχει τύχει οι γονείς να είναι πολύ αγχωμένοι και να έχουν πελαγώσει με την καινούρια κατάσταση που καλούνται να αντιμετωπίσουν.

Μαζί με το θεραπευτή σας θα βρείτε τον τρόπο να οργανώσετε τη σκέψη σας και το πώς και το γιατί για το μωρό σας.

Ο θεραπευτής σας πρέπει να σας βοηθήσει μέσα από βαθιά κατανόηση του δικού σας άγχους και όποιας ανασφάλειας μπορεί να εκφράσετε.

Να έχει υπομονή και ευαισθησία

Το παιδί όταν ξεκινά φυσικοθεραπεία συνήθως δεν μπορεί να προσαρμοστεί αμέσως στις αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα του λόγο της παρέμβασης.
Αλλάζουν πολλά στο μωρό ή το παιδί σας σε σχέση με τον τρόπο που κινείται, τον τρόπο που αναπνέει και στο πώς αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του.

Ο παιδιατρικός θεραπευτής πρέπει με υπομονή και με ευαισθησία να κατανοήσει το γιατί και να το βοηθήσει και να του δείξει τον τρόπο να προσαρμοστεί.

Η βοήθεια από τον θεραπευτή σας είναι καθοριστική και αυτή που θα σας δείξει τον τρόπο σωστού χειρισμού και αντιμετώπισης των αλλαγών στη συμπεριφορά του μωρού ή του παιδιού σας.

Να σας εμπνέει εμπιστοσύνη

Είναι ικανός ο παιδιατρικός φυσικοθεραπευτής σας να σας κάνει να νοιώσετε εμπιστοσύνη ώστε να συμπλεύσετε μαζί;
Πάρα πολλές φορές θα ρωτήσετε την επιστημονική του άποψη για κάτι που σας απασχολεί σχετικά με την πορεία του παιδιού ή θα πρέπει να πάρει σημαντικές αποφάσεις για τη μετέπειτα πορεία του παιδιού σας.

Έχετε εμπιστοσύνη για την ορθότητα της απάντησης;

Είναι σωστή η απόφαση που σας προτείνει;

Σε κάθε θετική απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα χτίζετε μία σχέση εμπιστοσύνης και αμοιβαίας εκτίμησης.
Μέσα από αυτή τη σχέση αμοιβαίας συνύπαρξης στη ζωή του παιδιού, ο καθένας με το δικό του ρόλο, δίνουμε στο παιδί την σταθερή βάση να λειτουργεί με ασφάλεια.

Αφού ο γονιός μας εμπιστεύεται, και το παιδί αφήνεται με εμπιστοσύνη σε αυτό που θα κάνουμε μαζί.

Να είναι αρωγός στην προσπάθεια

Η παρέμβαση γίνεται από τον παιδιατρικό φυσικοθεραπευτή όχι από το γονιό. Ο γονιός είναι απλά ο βοηθός σε αυτή την προσπάθεια.

Δεν πρέπει να αντιστρέφονται ποτέ οι ρόλοι μας.
Ο γονιός πρέπει πάντα να είναι γονιός και αυτή η ιδιότητα δεν μπορεί ποτέ να παρθεί ή να αλλάξει μέσα από μία προσπάθεια «βοήθειας» στην παρέμβαση.

Δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει θεραπευτής. Σε διαφορετική περίπτωση χάνεται ο ρόλος του και διαταράσσεται η ισορροπία μεταξύ γονέα και παιδιού. Αυτό ποτέ δεν λειτουργεί προς όφελος του παιδιού.

Επίσης πολύ σημαντικό κομμάτι της επιτυχημένης θεραπευτικής παρέμβασης είναι η σχέση μεταξύ θεραπευτή-γονιού.

Ο γονιός και ο θεραπευτής είναι συνοδοιπόροι στην διαδικασία της παρέμβασης και όχι απέναντι ο ένας από τον άλλο.

Ο σκοπός δεν είναι να κρίνεστε για το αν είστε ικανοί να κάνετε ασκήσεις ή για το αν πιάνετε και αν χειρίζεστε σωστά τα παιδιά σας.

Οι γονείς πρέπει να παίζετε με τα παιδιά σας και στη διάρκεια αυτού του παιχνιδιού να υπάρχουν και κάποιες κατευθύνσεις χειρισμού και οργάνωσης της κίνησης.

Διαφέρουν οι ρόλοι μας άρα και οι αρμοδιότητές μας και οι υποχρεώσεις μας απέναντι στο παιδί.

Γνωρίζοντας ο καθένας τη θέση του στη ζωή του παιδιού τα πράγματα γίνονται πιο απλά και η παρέμβαση μία ευχάριστη διαδικασία.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε και να γνωρίζουμε πάντα ότι είμαστε συνυπεύθυνοι σε αυτό που συμβαίνει στο παιδί. Η κάθε επιτυχία ή αποτυχία είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας μας.

Μην ξεχνάτε ότι μαζί μεγαλώνουμε τα παιδιά σας. Εν μέρει είναι και δικά μας παιδιά και χαιρόμαστε με τις επιτυχίες τους και λυπόμαστε με τις «αποτυχίες» τους.

Είμαστε μέρος της ζωής τους και σίγουρα μαζί καταφέρνουμε περισσότερα από ότι μόνος του ο καθένας μας.

Συνοδοιπόροι λοιπόν σε όλα τα σημαντικά και ασήμαντα.

Περισσότερο σαν φίλοι-συνεργάτες. Τουλάχιστον αυτό πρέπει ιδανικά να συμβαίνει.

Συνεργάζεστε με τον θεραπευτή του παιδιού σας όταν σας θέτει τους στόχους του;

Όταν σας καθοδηγεί στην καθημερινότητα;

Όταν προλαμβάνει κάποιες δυσάρεστες καταστάσεις θέτοντας τρόπους χειρισμού;

Τα κάνει όλα τα παραπάνω;

Όλοι είμαστε διαφορετικοί θα μου πείτε και αυτό που μου πάει εμένα μπορεί να μην πάει σε σένα αλλά είναι έτσι;

Ο ιδανικός παιδιατρικός φυσικοθεραπευτής πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις μας και να είναι για εμάς ο καλύτερος.

Μην επαναπαύεστε εύκολα.

Για όλους μας, όσοι είμαστε γονείς, το σημαντικότερο στον κόσμο είναι το παιδί μας.

Φροντίστε να είναι στα καλύτερα χέρια.

More To Explore

Εφαρμογη πρισματων

Η διαφοροποίηση του στασικού ελέγχου μέσω του χειρισμού της οπτικής αντίληψης με την εφαρμογή πρισμάτων

update content 17/11/21 Ο οπτικός προσανατολισμός μέσω των πρισμάτων μπορεί να επαναπροσδιορίσει και τη στάση και τη βάδιση καθώς αλλάζει τον τρόπο που ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται το που βρίσκεται το άτομο στο χώρο. Ο κινητικός έλεγχος μπορεί να επαναπροσαρμοστεί μέσω της πρισματικής διαφοροποίησης του οπτικού προσανατολισμού. Τι είναι ο κινητικός έλεγχος; Στον άνθρωπο ο κινητικός

παγωμένος ώμος
Μη κατηγοριοποιημένο

Τι είναι ο παγωμένος ώμος;

update content 25/10/21 Τι είναι ο “Παγωμένος” Ώμος; Η πάθηση της συμφυτικής θυλακίτιδας ή αλλιώς “παγωμένος ώμος” είναι μία πάθηση που η κλινική εικόνα της είναι η δυσκαμψία, η δυσκολία δηλαδή της κίνησης και ο πόνος στην περιοχή της άρθρωσης του ώμου. Ο παγωμένος ώμος είναι γνωστός και ως “συμφυτική θυλακίτιδα”, και εμφανίζεται συχνότερα στις