Τι είναι η φυσικοθεραπεία; Ποια είναι τα οφέλη της;

Η φυσικοθεραπεία είναι μία επιστήμη.

Η φυσικοθεραπεία ασχολείται με τον πόνο και τη δυσκολία κίνησης του σώματος. Η κίνηση είναι η ζωοποιός δύναμη του σώματος και του μυαλού μας.

Εάν πονάμε δεν κινούμαστε ή το κάνουμε με λάθος τρόπο. Ο πόνος είναι μία ειδοποίηση, ένα “καμπανάκι”, ότι κάτι δεν πάει καλά.

Ασχολείται με την αιτία του πόνου. Έχει τα μέσα να οργανώσει το σώμα ώστε να μην πονά στην κίνηση.

Μόνο όταν δεν πονάω μπορώ να κινηθώ και να λειτουργήσω στην καθημερινότητα μου.

Χρησιμοποιεί τα φυσικά μέσα για την αποκατάσταση και τη θεραπεία μας ως ασθενείς. Πολλοί ίσως να έχουμε βιώσει κάποιο περιορισμό στη δράση και στη λειτουργία της καθημερινότητας μας λόγο πόνου, εξαιτίας πάθησης, επέμβασης ή τραυματισμού.

Η φυσικοθεραπεία λοιπόν έρχεται να αποκαταστήσει αυτά τα προβλήματα όποτε και αν συμβούν.

Η φυσικοθεραπεία αποκαθιστά την κίνηση, τη δύναμη και την ευεξία μας, ώστε ο πόνος και το  πρόβλημα μας να μην οδηγήσουν σε μόνιμη βλάβη ή αναπηρία.

Ποιος την χρειάζεται

Η φυσικοθεραπεία προλαμβάνει, συντηρεί, αποκαθιστά τον όποιο περιορισμό:
της κίνησης
της δραστηριότητας
της φυσικής δραστηριότητας
της ευεξίας
της υγείας
της λειτουργίας
της δύναμης
που μπορεί να οφείλεται σε εγχείρηση, τραυματισμό, πόνο αλλά και πάθηση.

Πώς με βοηθά η φυσικοθεραπεία;

Όταν έχεις υποστεί τραυματισμό ή μία επέμβαση ή κάποια πάθηση ή ότι μπορεί να οδηγήσει το σώμα σε πόνο και έλλειμμα κινητικής δράσης η λύση είναι η φυσικοθεραπευτική παρέμβαση από έναν εξειδικευμένο φυσικοθεραπευτή.

Η φυσικοθεραπεία είναι η ιατρική επιστήμη που επικεντρώνεται στην πρόληψη, στην αντιμετώπιση και στην αποκατάσταση της κίνησης μας. Όταν το σώμα δεν μπορεί να κινηθεί  ο άνθρωπος βιώνει:

1.  πόνο,
  2. λάθος στάση του σώματος,
  3. μυϊκές συσπάσεις,
  4. δυσλειτουργία,
  5. κακό συντονισμό,
  6. αποχή από την εργασία,
  7. αποχή από την καθημερινότητα
  8. ψυχολογική πίεση

. Η κίνηση είναι ζωή για το σώμα μας. Χωρίς κίνηση δεν λειτουργούμε.Η φυσικοθεραπεία προλαμβάνει και αποκαθιστά τον πόνο και την κίνηση ώστε να είμαστε υγιείς τόσο στο μυαλό όσο και στο σώμα. “Νους υγιής εν σώματι υγιή” έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι και είχαν δίκιο. Κανείς δεν λειτουργεί καλά με πόνο, και κανείς δεν είναι χαρούμενος όταν πονά. Η λύση είναι η φυσικοθεραπευτική παρέμβαση. Η φυσικοθεραπεία θα θεραπεύσει τον πόνο και θα απελευθερώσει τη σκέψη από αυτόν.

Σε ποιές περιπτώσεις την χρειάζομαι;

Η φυσικοθεραπευτική παρέμβαση απευθύνεται σε κάθε ηλικία. Ο καθένας μας μπορεί να έχει βιώσει μία κατάσταση που χρειάζεται την βοήθεια της φυσικοθεραπείας για να την αντιμετωπίσει. Τέτοιες καταστάσεις μπορεί να είναι οι ακόλουθες:

1. πρόληψη τραυματισμών (αθλητές)

2. πρόληψη μετεγχειρητικών επιπλοκών (καρδιάς, νευροχειρουργείων κ.ά.)

3. αποκατάσταση μετά από ορθοπεδικές  επεμβάσεις (γόνατος,ισχίου,ώμου,αυχένα,σπονδυλικής στήλης κ.ά.)

4. πρόληψη ή/και αποκατάσταση μυϊκών σπασμών με  βελτίωση της ελαστικότητας και της ευελιξίας των μυών

5. οργάνωση της στάσης του σώματος για την αποφυγή πόνου και την καλύτερη εργασιακή απόδοση (πόνος στη μέση ή τον αυχένα, κακή ευθυγράμμιση των αρθρώσεων κ.ά.)

6. παιδιατρικών περιστατικών (πρόωρο νεογνό, ΔΕΠΥ, αυτισμός, εγκεφαλική παράλυση, μυοπάθεια, σκολίωση κ.ά.)

7. διαχείριση προβλημάτων που σχετίζονται με την ηλικία (κακή στάση, πόνος στις αρθρώσεις, μυϊκοί πόνοι κ.ά)

8. αρθρίτιδα, εγκεφαλικό επεισόδιο, άνοια, parkinson, Alzheimer κ.ά.

Η παρέμβαση σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένο φυσικοθεραπευτή.

Πώς θα βρώ τον κατάλληλο φυσικοθεραπευτή;

Ο φυσικοθεραπευτής είναι ο επιστήμονας υγείας που θα απευθυνθείς όταν χρειάζεσαι αποκατάσταση σε κάποιο κινητικό πρόβλημα, δυσκαμψία ή πόνο.

Η λειτουργική  αποκατάσταση εξαρτάται από την κατάρτιση, την εμπειρία, τις γνώσεις του αλλά και το πώς σε αντιμετωπίζει ως ασθενή.

Είναι πολύ σημαντικό να αισθανθείς εμπιστοσύνη για να βοηθήσεις το έργο του ακολουθώντας τις οδηγίες του.

Η εκπαίδευση, οι μεταπτυχιακές σπουδές και οι μετεκπαιδεύσεις είναι αυτές που προσδίδουν την εξειδικευμένη γνώση του σε ένα ή περισσότερα πεδία αποκατάστασης.

Ποιος είναι ο ρόλος του

Ο φυσικοθεραπευτής σου είναι αυτός που, μετά από λεπτομερή αξιολόγηση του προβλήματος σου, θα επιλέξει την εξατομικευμένη σου θεραπεία.

Είναι υπεύθυνος εξολοκλήρου για:

1. τη λήψη λεπτομερούς ιστορικού
  2. την λεπτομερή εξέταση του ασθενή
  3. τις θεραπευτικές πράξεις που είναι οι καταλληλότερες για το πρόβλημα
  4. την αποκατάσταση στο συντομότερο δυνατόν χρόνο
  5. την αποθεραπεία

Η επιλογή του φυσικοθεραπευτή γίνεται αρχικά με την ανάγνωση του βιογραφικού, των γνώσεων, της εμπειρίας και επίσης με τον τρόπο που σας αντιμετώπισε στην πρώτη  επίσκεψη.

Εφόσον πληρεί τις δικές σας ιδιαίτερες απαιτήσεις, εμπιστευτείτε τον, να  αναλάβει να σας βοηθήσει, στην αποκατάσταση του δικού σας, ιδιαίτερου για εσάς, προβλήματος. Ο καθένας μας είναι μοναδικός και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται.

Η επιλογή του κατάλληλου φυσικοθεραπευτή είναι η αρχή μίας επιτυχημένης διαδρομής στην αποκατάσταση.

Ποιες φυσικοθεραπευτικές πράξεις χρησιμοποιούνται για την αποκατάσταση

Κινησιοθεραπεία

Νευροεξελικτική Αγωγή/NDT-Bobath *νευρολογικά και παιδιατρικά περιστατικά

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση/SI *νευροκινητικές δυσλειτουργίες και παιδιατρικά περιστατικά

Ορθοπεδική Θεραπεία με χειρισμούς/Manual therapy O.M.T. *ορθοπεδικά περιστατικά

Αναπνευστική  *μετεγχειρητικές και πνευμονολογικές παθήσεις

Μαλαξη *χαλάρωση ή προ/μετά/αγωνιστική αντιμετώπιση

Επανεκπαίδευση κινητικού σχεδιασμού *παιδιατρική φυσικοθεραπεία

Μέθοδος του αποκλεισμού/C.I.M.T. *ημιπληγία

Ηλεκτροθεραπεία *ορθοπεδικά, μυοσκελετικά περιστατικά

Υπέρηχοι *αρθρώσεις, οιδήματα

Θεραπεία με lazer *ορθοπεδικά και μυοσκελετικά προβλήματα

Θεραπεία με ελαστική ταινία/tape therapy *παιδιατρικά περιστατικά, ορθοπεδικές αποκλίσεις

Θεραπεία με μαλακούς νάρθηκες/soft splints therapy *νευροαναπτυξιακές διαταραχές και αποκλίσεις

Θεραπεία με πρίσματα/prism adaptation therapy *προβλήματα ισορροπίας και στάσης

Κλινική αποκατάσταση με pilates/clinical pilates *προβλήματα γυναικολογικής φύσης, αποκατάσταση οργάνωσης του σώματος

Σπλαχνική κινητοποίηση/Visceral manipulation *ορθοπεδικά και μυοσκελετικά προβλήματα

Κρανιοϊερή θεραπεία/Craniosacral therapy *ορθοπεδικά και μυοσκελετικά προβλήματα

Είναι όλοι οι φυσικοθεραπευτές ίδιοι;

Οι φυσικοθεραπευτές πρέπει και  εξειδικεύονται πλέον σε διαφορετικούς τομείς.

Αυτό παρέχει τη δυνατότητα μιας πιο εμπεριστατωμένης και εξειδικευμένης άποψης στην αποκατάσταση. Έτσι αναλόγως της ειδικότητας που σχετίζεται με την κατάστασή σας, επιλέξτε τον κατάλληλο φυσικοθεραπευτή. Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζει καλά το πώς θα σας βοηθήσει με το πρόβλημά σας.

Ο φυσικοθεραπευτής σας πρέπει να σας δίνει ασφάλεια με τις γνώσεις, την εμπειρία, τον τρόπο παρέμβασης και το χρόνο αποκατάστασης.

Δεδομένου ότι η Φυσικοθεραπεία είναι όπως οποιαδήποτε άλλη ιατρική περίθαλψη, είναι σημαντικό να γνωρίζετε τα προσόντα της ομάδας φυσιοθεραπευτών που θα σας αναλάβει.

Βεβαιωθείτε ότι έχουν τα κατάλληλα προσόντα για να βεβαιωθείτε ότι έχετε το σωστό είδος θεραπείας.

Αικατερίνη Ζιάκα PT, MSc, NDT, OMT, VMT, CST

Φυσικοθεραπεία ή φυσιοθεραπεία; Πώς είναι το σωστό;

Μπαμπινιώτης: « Φυσικοθεραπεία κ. (εσφαλμ.) φυσιοθεραπεία: η θεραπεία ασθενειών με την αξιοποίηση φυσικών στοιχείων, π.χ. αέρα, νερού, θερμότητας και με την εφαρμογή φυσικών ασκήσεων (κινήσεων, μαλάξεων κ.λπ.).  Ο σωστός τύπος είναι φυσικοθεραπεία, αφού συντίθεται από τις λέξεις φυσικός και θεραπεία. Ο εσφαλμένος τύπος φυσιοθεραπεία, ο οποίος θα σήμαινε ‘θεραπεία της φύσεως’, οφείλεται σε μεταφορά ξένων όρων (π.χ. γαλλ. Physiotherapie), που δεν σχηματίστηκανεξαρχής

Βικιπαίδεια: «Η Φυσικοθεραπεία ή φυσιοθεραπεία είναι η θεραπευτική προσέγγιση που βασίζεται στα φυσικά μέσα (κίνηση, φως, νερό, ηλεκτρικό ρεύμα κ.λπ.) που χρησιμοποιούνται από τον εξειδικευμένο επαγγελματία υγείας πτυχιούχο Φυσικοθεραπευτή ή Φυσιοθεραπευτή, για θεραπευτικούς σκοπούς. Η Φυσικοθεραπεία ή Φυσιοθεραπεία έχει εφαρμογή σε ασθενείς όλων των ιατρικών ειδικοτήτων (Ορθοπαιδική (ή Ορθοπεδική), Νευρολογία, Γενική Χειρουργική, Νευροχειρουργική, Καρδιοχειρουργική, Παιδιατρική, Πνευμονολογία, Παιδιατρική, Ουρολογία κ.λπ.).

Η κατάλληλη θεραπευτική φυσικοθεραπεία ξεκινάει από τη σωστή αξιολόγηση η οποία βασίζεται στη χρήση αξιολογητικών εργαλείων(assessment tools) και στην κλινική εμπειρία. Η κλινική εμπειρία είναι αυτή που θα ερμηνεύσει σωστά τα ευρήματα της αξιολόγησης και θα υλοποιήσει τον κλινικό συλλογισμό για το κατάλληλο πρόγραμμα.